sobota 2. března 2013

1984

Knížka, kterou jsem přečetla jedním dechem. Knížka, která je nadčasová, jako spoustu Orwellových děl. Knížka z roku 1947 - 1984.


Obecně
 (zdroj obsahu: www.cesky-jazyk.cz)
Antiutopický román se odehrává v Londýně roku 1984. Svět je v tu dobu rozdělen na tři supervelmoci - Oceánii, Eurasii a Estasii, které proti sobě ustavičně válčí. Není to však opravdová válka, jejím smyslem je pouze udržet v zemích takovou nuznou úroveň života, aby mohla všude vládnout absolutní totalita.
Můj názor
Ze začátku jsem se nemohla dost dobře začíst. Ale asi po 3 kapitolách jsem se nechala unést příběhem hlavního hrdiny - Winston Smith. Když popisoval svůj stereotypní život, život, který byl pod neustálým dohledem Velkého Bratra, běhal mi místy mráz po zádech. 
Ironií a protimluvem byly názvy různých ministerstev. Například na Ministerstvu lásky se děli věci, o který nebylo radno mluvit. Strašákem byla místnost 101. Každý věděl, co se děje, ale ze strachu nikdo nic neřekl. Být pod dohledem slídivého oka Velkého bratra ve dne v noci, nesmět říct nic před vlastními dětmi, protože tu byla vždy možnost, že se stanou zvědy, zfanatizovanými poskoky režimu. 
Jedinečnost tohoto románu tkví v tom, že G. Orwell se nenechal unést poválečnou radostí a měl oči otevřené. Vždyť pouhé dva roky po hrůzách druhé světové války se svět řítil do další pasti. 
Nadčasová knížka, která bezchybně předpověděla to, co na dalších pár desítek let ochromilo vše na východní straně Železné opony. 

U knížky jsem na konci brečela. Konec příběhu byl smutný, beznadějný. Doporučuji přečíst, protože s Farmou zvířat tvoří perfektní pohled na komunistický režim, jeho základ i praktiky.
Ann

1 komentář:

  1. Čekala jsem, že se spíše na mě snesou nesouhlasné komentáře o tom, že láska je něco výjimečného a další takové věci, kterým sama nevěřím. Zdá se, že můj blog čtou jen zhrzené slečny! :D
    Já už pro jistotu ničemu nevěřím, takže se nechávám unášet svým monotónním živote a nechám osud, ať mi do toho kecá. Ale rozhodně se nebudu zase kvůli někomu trápit. Toho už bylo dost.

    OdpovědětVymazat