neděle 24. února 2013

Anna Karenina

Už dlouho jsem chtěla napsat článek o mé oblíbené knížce a filmu. Takže ladies and gentlemans,
Anna Karenina

Snad každý zná (alespoň okrajově) příběh krásné Anny, ale přesto:

Obecně
(citace obsahu: www.cesky-jazyk.cz)

Děj se odehrává v 2. polovině 19. století v Rusku. Zachycuje manželské a milenecké krize. Hlavní hrdinkou je Anna Karenina, vdaná žena, která se zamiluje do důstojníka Vronského, který její lásku opětuje. V románu vystupuje další milenecký pár Kitty a Levin, jejíž láska je šťastná. Lásku a štěstí završí svatbou a nakonec se jim narodí syn. Anna Karenina se chce nechat rozvést se svým manželem. Nakonec si však uvědomuje, kolik lidí v životě zradila: selhala jako manželka, matka i jako milenka (pohádala se se svým milencem). Život skončila skokem pod vlak. Když se Vronský dozvěděl o její smrti, přihlásil se do války proti Turkům.

Můj názor

Jako milovnice tlustých knížek, mi nemohla uniknout ani tato. Četla jsem ji 3x a klidně bych si ji přečetla znovu. Tahle klasika od vynikajícího ruského autora je dokonalá. Romantika, napětí, napnutá psychika postav. Díky dvoum dějovým liniím to nebyla knížka, u které bych se těšila na její konec. Vždy, když se u jedné dvojice něco zvrtlo, další kapitola byla o té druhé. To člověka vyburcuje ke čtení, aby se zase prokousal k té druhé dvojici. A stále dokola. Znám spoustu lidí, kteří ruské autory odsuzují. Hlavně generace, která zažila rok 1968. Prosíím, nenechte se tím ovlivnit a přečtěte si jí. Tolstoj za to nemůže.

Co se týče filmu, první, po kterém jsem sáhla byl z roku 1997. Annu si zahrála francouzská herečka Sophie Marceau a knížete Vronského angličan Sean Bean. Film se mi líbil, ale postrádá určité věci, které jsou v knížce velmi důležité. Což mě zklamalo. Chybí mi dcerka Annie, kterou nahradila panenka. Právě s panenkou si později Anna "hraje". Tahle scéna dává absolutně jiný pohled na celou situaci a to takový, že Anna je blázen. Pro toho, kdo knihu nečetl je to zavádějící. 
To je takové mínus u jinak hezkého filmového pojetí. Pochvalu si zaslouží kostýmy, prostředí, ve kterém byl celý film natočen, ale i scénář.

Další, zatím poslední verze filmu, je z roku 2012. U nás měl premiéru 6. prosince. Netrpělivě jsem čekala na uloz.to jestli nějaká dobrá duše nedá Annu Kareninu ke stažení. Dočkala jsem se brzy, chvála bohu.
Co říct. Keira Knightley je jako stvořená pro historické role, role zlomených žen. Skvěle vystihla psychiku Anny, tím i podstatu celého příběhu. Nesmím zapomenout ani na jejího milého v podobě

Aarona Taylora-Johnsona, který byl opravdu k sežrání.
Film není natočený jako klasický film. Vše se odehrává v divadle, scény se mění s perfektní plynulostí. Nevšední pojetí dodává klasice na větší kráse. Scény byly vždy ztvárněny tak, aby podtrhly emoce postav. Choreografe, kostýmy, scénář. Vše mě moc zaujalo a i když jsem věděla, jak to dopadne, byla jsem zvědavá na každou další scénu. Na konci mi ukáplo pár slz, což pro mě byl jen důkaz, že je to film, který se ihned řadí mezi mé oblíbené.

Závěrem chci říci: Nenechte se odradit národností autora, tloušťkou knížky nebo jen pocitem, že je to klasika a klasika je, podle některých, nudná. Není ;)
Ann


1 komentář:

  1. ahoj, ráda bych tě pozvala ke mě na blog kde probíhá giveaway o matující vyrovnávací krém od lavery :) onlygirlnn.blogspot.com

    OdpovědětVymazat